M-am implicat în campania „Fii un pacient activ!”, lansată de Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, deoarece experiența mi-a arătat că un pacient mai activ și mai informat este mai sănătos. Nu este niciodată ușor să lupți împotriva unei boli dacă nu știi încotro să te îndrepți sau ce ți se cuvine în momentul în care intri într-o instituție medicală. Niciodată nu este prea devreme să ne informăm și să ne cunoaștem drepturile deoarece oricare dintre noi poate să devină în orice moment un pacient.
Potrivit raportului “Puterea pacienților europeni” publicat la Bruxelles, nivelul de informare al pacienților români este printre cele mai scăzute în raport cu celelalte state europene. În plus, România înregistrează procente alarmante în ceea ce privește incidența unor boli cronice, a mortalității infantile și chiar a obezității (la adulți și copii). Multe dintre aceste cazuri sunt generate de lipsa informării pacientului (care ajunge prea târziu la medic, de foarte multe ori), de tratarea pacienților în parametrii generali, nu personalizat, așa cum este corect, și de lipsa practicii specialiștilor din România de a lucra în echipe multidisciplinare în folosul pacienților.
Sunt promotorul Medicinei Personalizate în România și tocmai de aceea este de datoria mea ca în cadrul campaniei ”Fii un pacient activ!” să pledez pentru includerea serviciilor personalizate printre drepturile pacienților. Pacientul român are nevoie să fie în centrul atenției personalului medical, să aibă acces la medicul potrivit, să primească toate informațiile referitoare la starea sa de sănătate și să fie ghidat spre cele mai bune soluții pentru sănătatea sa. De asemenea, un drept fundamental este dreptul la prevenție, însă nu cred că este suficient să spunem că, da, avem ocazia de a face investigații medicale anuale, atâta vreme cât acele investigații nu sunt puse într-un context. Prevenția trebuie să fie personalizată – trebuie să țină cont de rezultatul investigațiilor medicale, dar și de stilul de viață al pacientului, alimentația, nivelul de stres și mulți alți factori. Prevenția trebuie să fie concretă, și anume să conțină recomandări pe care pacientul să le poată aplica imediat, pe care să le poată include în viața sa cât mai ușor pentru că altfel nu le va aplica.
Scopul proiectului ”Fii un pacient activ!” este de a ajunge la cât mai mulți pacienți și medici cu informații privind drepturile și responsabilitățile pacienților din România. Acest lucru se va întâmpla printr-o serie de acțiuni desfășurate în mediul online și în presă, dar și direct, cu implicarea pacienților și medicilor. Ne dorim ca pe parcursul campaniei să ajungem față în față cu cât mai mulți pacienți pentru a reuși să intrăm într-un dialog care să schimbe profund mersul lucrurilor în sănătatea românească. Vă voi ține la curent cu activitățile și evenimentele din cadrul campaniei, pledând pentru pacienți activi, informați și mai sănătoși.