Skip to main content

Atunci cand discutam despre comportamente alimentare, frecvent intalnesc in practica clinica pacienti care mananca compulsiv, din diverse motive. Mancarea poate sa reprezinte un premiu sau un motiv de a ne pedepsi pentru situatii care se intampla in viata fiecaruia. Lipsa de control a unor stari emotionale poate duce la excese alimentare, consum de alcool nepotrivit, chiar si substante interzise prin lege.

Dar, cel mai frecvent, alimentele si in special zaharul fac obiectul compulsiilor alimentare, la cele mai putin potrivite perioade ale zilei.

Despre acest tip de comportament alimentar am mai discutat si imi doresc sa impartasesc cu voi si alte tipuri de tulburari ale comportamentului alimentar, intalnite in practica curenta in ultimii 10 ani.

  1. Ortorexia nervoasa

Se caracterizeaza printr-o preocupare excesiva pentru consumul de alimente sanatoase. Discutam despre persoane care sunt interesate de starea de sanatate, se informeaza de cele mai multe ori din surse fara fundament stiintific si isi restrictioneaza accesul la mancare in cazul in care considera ca mancarea disponibila nu este una sanatoasa.

Aceste persoane se alimenteaza functie de nivelul individual de intelegere, fiind interesate de mancare “pura”. Se diferentiaza de bulimia sau anorexia nervoasa unde calitatea alimentelor nu este asa importanta ci cantitatea. Totodata, stima de sine a acestor personae este una buna.

Totodata, ortorexia se diferentiaza de anorexie prin faptul ca poate afecta ambele sexe si nu numai sexul feminin.

Ortorexia este obsesia de a atinge perfectiunea in a consuma exclusiv alimente pure.

  1. Chemofobia

Reprezinta aversiunea impotriva “chimicalelor”, care depaseste nivelul rezonabil al unor potentiale reactii adverse in nurma consumului acestora. Se insoteste de frica irationala determinate de faptul ca aceste “chimicale” continute in anumite alimente pot determina boli grave cum ar fi cancerul. Aceste personae consuma alimente care au specificat pe eticheta “natural’ sau “fara chimicale” sau “fara bazaconii”, pornind de la conceptia gresita chimic = nesanatos. Se simt confortabil consumand numai aceste alimente.

In fond, tot ceea ce consumam este format din substante chimice, noi suntem chimie, iar alimentele care contin anumiti potentiatori de gust sau si E-uri, ii contin in cantitati care nu pun in pericol sanatatea. Sigur, discutam despre un consum echilibrat, cu moderatie si despre a ne informa referitor la compozitia acelui aliment. Avem la dispozitie, in ziua de astazi, aplicatii care ne pot ajuta in acest sens.

  1. Clean eating

Se bazeaza pe credinta pacientilor ca este sanatos sa nu consume mancarea obisnuita, sau procesata, ci trebuie cosumata in forma naturala. Unele personae exclude din alimentative glutenul, cerealele sau lactatele fermentate si promoveaza consumul de alimente crude, selectand cu atentie tipul acestora.

Nu exista nici un studiu stiintific serios, care sa arate in mod clar ca aceasta forma de a ne alimenta este sanatoasa si cu beneficii, versus modul de a manca potrivit si bazat pe echilibru nutritional adaptat fiecarei personae in parte.

Nu sunt de accord cu aceasta abordare si am intalnit in practica curenta pacienti cu malnutritie care au ales sa se alimenteze in acest fel. Este o “dieta la moda” si in nici un caz nu poate sa constituie un stil de viata.

 

  1. Stress eating

Reprezinta consumul de alimente, in general in exces, legat de emotii pozitive sau negative. Exista si persoane care reduc aportul de alimente in conditii de stress sau emotii necontrolate, acest lucru se numeste “Stress fasting”.

In cazul asocierii acestui comportament alimentar cu anumite patologii emotionale, cum ar fi depresia, se poate ajunge la deprivare prin fasting emotional.

Solutia o reprezinta echilibrarea emotionala si modul de a reactiona in conditii de stress, care este diferit de la o persoana la alta.

  1. Foamea hedonica

Reprezinta placerea de a manca fara nici un beneficiu energetic. Noi mancam mancare, care inseamna nutrient, iar celula foloseste energia necesara. De cele mai multe ori mancam din placerea gustului si fara a ne gandi la beneficiul nutritional.

Sugerez pacientilor mei sa manance ghidati de nutrient si gust, dar acest lucru necesita o rutina stabilita in timp. Obisnuintele nutritionale individuale vin din mica copilarie si se “dezvolta” in timpul vietii raportat nivelului de intelegere individual.

Acest tip de “foame” se adreseaza unui anumit tip de alimente preponderant, cum ar fi ciocolata, sau carnea de vita, etc

Am intalnit pacienti care isi planificau programul functie de anumite locuri din lume unde se consuma un anumit tip de aliment, cu gust exceptional. Acestia puteau sa reserve bilete la avionul care ii ducea catre mancarea preferata si dupa ce finalizau masa se intorceau in tara. Exista grupuri formate din persoane care calatoresc impreuna cu scop culinar si care se adreseaza unui anumit tip de mancare.

Un program personalizat de scadere in greutate reduce aceasta foame hedonica si tendinta de supraalimentare cu acel aliment.

  1. Mancarea Nostalgica

Cu totii calatorim si ne bucuram de mancarea traditionala si experienta gastronomica din anumite parti ale lumii. Totodata, recunoastem anumite feluri de mancare pe care le-am consumat in copilarie, sau in anumite perioade ale vietii, traiti in anumite parti ale lumii.

De exemplu, in Germania consumam bere si wust, in Romania mancam sarmale cu mamaliguta sau mici, in Grecia mancam tzatziki, etc

In acest moment nu suntem atenti la densitatea calorica a alimentelor si consumam neatent, in exces, cu mare placer…asocierea fiind mental cu o amintire gastronomica placuta.

Ideea ca “aceasta este mancarea traditionala” si “trebuie” sa o mancam indiferent de modul de preparare sau compozitie este bines a se insoteasca de moderatie. Oricat de gustoase ar fi acele mancaruri le mai putem consuma si cu alt prilej, nu trebuie sa le consumam pe toate odata si in cantitate mare.

Intotdeauna include in meniul pacientilor mei, cand acestia pleaca in vacanta, mancaruri traditionale discutand modul prin care le putem introduce in alimentatie fara efecte asupra greutatii.

In fapt, pacientii care experimenteaza #MetodaDrBalanica se bucura de vacanta din punct de vedere culinar fara sa ia in greutate 1 gram.