5 reguli ca să nu vă îngrăşaţi de sărbători

Mesele îmbelşugate de sărbători, vizitele în familie, cadourile ce constau în dulciuri şi sticle de vin, târgurile de Crăciun pline cu bunătăţi, toate acestea vă scot din ritmul de viaţă obişnuit şi vă afectează dieta, oricât de stricţi şi de responsabili aţi fost până acum. Medicul Florin Ioan Bălănică, specialist în medicină personalizată și nutriție, vă este alături în această perioadă şi vă spune ce aveţi de făcut pentru ca sărbătorile să nu se vadă pe cântar.

Cumpărăturile

Atenţie în primul rând la calitatea ingredientelor pe care le cumpăraţi din supermarketuri şi pieţe! Citiţi cu atenţie eticheta şi aveţi grijă să nu conţină prea mult zahăr, sare şi E-uri. „De cele mai multe ori, consumăm altceva decât scrie cu litere mari pe etichetă. Dacă vom cumpăra din supermarket și nu de la producători tradiționali, trebuie să urmărim ca produsul să nu conțină mai mult de 2-3 E-uri. În ceea ce priveşte dulciurile, «curat» înseamnă câteva ingrediente de bază, fără zahăr mult, coloranţi şi grăsimi vegetale. Ciocolata este permisă dacă e neagră, cu peste 70% cacao”, spune dr. Florin Ioan Bălănică, medicul care a pus la punct metoda de slăbit care-i poartă numele și care se bazează pe dietă adaptată, mișcare funcțională, managementul stresului și gestionarea corectă a integrării sociale. Trebuie să ştiţi că produsele cu termenul de valabilitate mai mic conţin mai puţini conservanţi, că recipientele de sticlă sunt mai bune şi mai sigure decât cele din plastic, că ordinea în care sunt trecute ingredientele pe etichetă reprezintă proporţia în care au fost folosite.

Metoda de gătit

În afară de calitatea ingredientelor, şi metoda de preparare a lor e importantă. Prin prăjire, prin folosirea de grăsimi şi zahăr, un preparat poate deveni “bombă calorică”. “Puteţi găti mai dietetic. Adică nu mai folosiţi uleiuri suplimentare la o mâncare ce conţine carne grasă, cârnaţii pot fi din curcan, din amestecuri de cărnuri mai slabe, nu trebuie să conţină orez, ci condimente. Sarmalele pot fi şi ele din carne slabă de porc, mixată cu vită şi amestecată cu mirodenii. Mâncarea e bine să o preparaţi cu supă, nu cu rântaşuri sau prăjeli, spre exemplu, sarmalele se pot fierbe în supă, adăugând şi rădăcinoase după gust”, adaugă medicul Florin Ioan Bălănică.

Reguli la masă

Cea mai mare greşeală pe care o fac oamenii la mesele de Crăciun sau de Revelion este legată de combinaţiile nefericite. O mâncare grasă, “stropită” cu un pahar de vin, plus desert la sfârşit reprezintă o mare provocare pentru sistemul digestiv. “Eu le spun pacienţilor mei că alcoolul se bea întotdeauna la o oră de masă, nu se combină cu mâncarea, mai ales dacă aceasta e grasă. Explicaţia este aceea că în ficat există o singură enzimă care metabolizează atât alcoolul, cât şi mâncarea, în această ordine. Adică metabolizează alcoolul şi va depune grăsimea. Consumul de alimente grase, combinate cu alcool, reprezintă baza steatozei hepatice, este motivul principal pentru care depunem grăsime la nivelul organelor interne”, mai spune specialistul. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul dulciurilor. Şi ele trebuie consumate la minimum o oră de mesele principale. Dacă mâncăm desert imediat după masă, nutrienţii conţinuţi în desert vor fi folosiţi pentru metabolizarea nutrienţilor ce compun masa principală. “Este important să folosim depozitele de glicogen din ficat și mușchi și grăsimea deja acumulată pentru a metaboliza ceea ce am consumat la o masă”, adaugă dr. Florin Ioan Bălănică, reprezentat în România al Asociației Europene a Medicinei Stilului de Viață. Nici fructele pe post de desert nu sunt o alegere inspirată. Ele se digeră mai uşor decât oricare aliment consumat anterior, vor rămâne blocate în stomac şi vor fermenta, cauzând balonare.

Cum îi “păcăleşti” pe cei din jur

Un alt lucru care vă poate sabota programul de slăbit este anturajul. Mai ales dacă sunteţi musafiri, veţi fi serviţi cu de toate, îmbiaţi, provocaţi să ciocniţi la masă un pahar de vin. “Vai, dar nu aţi mâncat nimic, mai luaţi friptură, vă pun şi salată de boeuf…”, parcă le auziţi pe gazde. Refuzurile ar însemna o jignire. Gazda poate interpreta că nu vă place mâncarea. Există câteva trucuri pentru a o “păcăli”, fără să fie nevoie să faceţi caz de programul de slăbit pe care-l urmaţi. “Puteţi să compensaţi prin bună dispoziție, să fiţi dinamici în discuție, în dialog, și să distrageţi atenția de la aspectele ce ţin de dietă şi nimeni nu se va prinde cât v-aţi pus în farfurie. De asemenea, luaţi un pahar de vin pe care să-l ciocniţi o seară întreagă, nu trebuie să beţi mult”, vă sfătuieşte medicul care acordă o mare importanţă integrării sociale a pacienţilor săi.

Mişcare, mișcare şi iar mişcare

Poate nu mai aveţi timp şi chef de mers la sală, în această perioadă, poate sunteţi plecaţi din localitate, în vacanţă. Însă asta nu înseamnă că puteţi renunţa la mişcare. Este extrem de importantă, precizează expertul în medicina stilului de viaţă. „Dacă nu faci mişcare, nu te poţi aştepta să slăbeşti, nu ai cum. Când faci mişcare, poţi să-ţi permiţi şi un exces alimentar, iar excesul din această perioadă trebuie compensat neapărat cu sport”, explică medicul. Nu puteţi merge la sală? Nu-i nimic, există atâtea metode de a vă pune muşchii la treabă: urcaţi scările în loc să luaţi liftul, mergeţi mai mult pe jos, faceţi plimbări în parc sau, dacă sunteţi la munte, schiatul şi drumeţiile ard multe calorii, inclusiv curăţenia în casă sau exerciţiile la salteluţă, cu greutatea propriului corp, sunt benefice. „Ideea e de viaţă în mişcare. Eu, de exemplu, merg pe jos sau cu bicicleta, foarte rar cu maşina, nu urc cu liftul şi folosesc orice pauză ca să mă mişc”, mai spune dr. Florin Ioan Bălănică.

Aceste 5 aspecte nu sunt deloc greu de respectat. Cu puţină atenţie şi bunăvoinţă, vă puteţi bucura de sărbători fără să rămâneţi, în urma lor, cu kilograme în plus, cu frustrări şi efort înzecit de a le da jos.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.