CEREALELE INTEGRALE ESENȚIALE ÎN NUTRIȚIA COPIILOR

Subcategorii:

Datorită invitației publicației România Liberă de a vorbi despre cerealele integrale în nutriția copiilor, mi-am amintit de importanța educației nutriționale și de rolul nostru al specialiștilor de a participa în mod activ la acest proces.

În calitate de medic și de părinte știu cât de importantă este dobândirea unor obiceiuri sănătoase începând de la o vârstă fragedă și nevoia de a primi informația corectă la momentul potrivit. Primii ani de viață pregătesc copilul pentru a avea o nutriție echilibrată și rațională, stabilesc preferințele pentru anumite aliment, pun bazele dezvoltării fizice și emoționale ulterioare. Alimentație haotică, neadaptată nevoilor copilului, poate contribui la apariția intoleranțelor alimentare, alergiilor, privează copilul de anumiți nutrienți esențiali și pot cauza obezitate și chiar afecțiuni grave în viața de adult.

Știu că multitudinea informațiilor despre nutriția copiilor poate deveni copleșitoare, de aceea am sintetizat în câteva fraze ceea ce este util de știut și aplicat pentru a pune bazele unui stil alimentar sănătos și echilibrat incluzând cerealele integrale:

Alegeți cerealele integrale cu bob întreg în locul celor rafinate

Orz, mei, ovăz, secară, hrișcă, porumb, orez brun, bob, grâu kamut, grâu spelta și pseudocerealele – amaranth și quinoa. Acestea vin ambalate simplu în pungi transparente prin care se poate vedea clar bobul cerealei. Bobul întreg păstrează intacte proprietățile, pe când cereala rafinată își pierde conținutul de fibre, este golită de nutrienți și de foarte multe ori, este bogată în zahăr.

Ambalaje fără bazaconii

Deși ambalajele viu colorate, ilustrate cu personajele preferate ale copiilor îi atrag pe aceștia, este rolul nostru al părinților de a le ghida pașii prin hățișul reclamelor. Așadar, alegeți ambalaje pe care scrie simplu “cereale integrale”, fără adaos de zahăr, aditivi, E-uri și alți compuși de sinteză care nu sunt necesari, ba chiar sunt extrem de dăunători. Iar dacă ambalajul este un plus, creați împreună cu copilul o cutie cu personajul preferat, dați-i un nume personalizat și umpleți-o cu cereale integrale.

2 cereale pe zi

Este util să introducem cel puțin două cereale în alimentația zilnică a copiilor, prima chiar de la micul dejun. De obicei, avem grâul din pâine și mai avem nevoie să adăugăm niște paste integrale, pizza cu blat din făină integrală sau pur și simplu cereale fierte combinate cu câteva migdale, caju sau alte nuci, fructe Goji sau alte fructe uscate, scorțișoară sau vanilie, lapte de soia, migdale sau cocos. Pentru efectul de ciocolată, folosiți pudra de roșcove (Carob). Implicați-i pe copii în gătit și creați împreună o combinație diferită pe zi.

Combinații ideale

La micul dejun, este util să combinăm cerealele integrale cu un probiotic (kefir, sana, iaurt). La prânz, putem combina cerealele cu legumele sau leguminoasele (năut, linte, fasole).

 

Țineți cont de indicele glicemic

Cu toate că cerealele integrale sunt intens promovate datorită conținutului de fibre, vitamine, proteine și minerale, adevărul este că în proporție de aproximativ 70% acestea conțin carbohidrați. Datorită activității intense a copiilor, nevoia lor a de consuma carbohidrați este mai mare decât cea a adulților, de aceea nu este cazul să ne stresăm numărând calorille. Cu toate acestea, este nevoie să acordăm o atenție sporită cantității de cereale oferite și indicelui glicemic al acestora (exemplu – ovăzul are un indice glicemic mediu, pe când orezul cu bob lung are un indice glicemic mare), pentru a evita obezitatea infantilă, care poate fundamentat apariția unui diabet de tip 2 la vârsta adultă.

Pentru detalii și sprijin pentru a pune bazele unei nutriții echilibrate și a unui mod alimentar sănătos, vă aștept la o discuție.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>