Skip to main content

Obezitatea este o boala cronica, care presupune complicatii severe si a carei incidenta creste in mod exponential in Romania si in lume. Sunt multi factori care influenteaza cresterea in greutate si pierderea controlului asupra greutatii, pacientii explica experientele individuale care au dus la cresterea in greutate.

Vreau sa va impartasesc din expertiza mea clinica de mai bine de 20 de ani, care sunt variantele la indemana, simple si care va pot ajuta sa aveti sau sa recapatati controlul asupra greutatii. Toate aceste sugestii vin in urma studiilor clinice si a experientelor cu diferite tipuri de pacienti care au experimentat #MetodaDrBalanica de-a lungul timpului.

  1. Foloseste farfuria de aperitiv

Recipientul din care mancam, in special dimensiunea acestuia, ne face sa confundam nevoia individuala de nutrienti cu toata cantitatea de alimente cuprinsa in acel recipient. Aici discutam despre boluri, platouri, pahare, etc

Studiile au aratat faptul ca o persona o sa consume cu mai mult de 50% in plus fata de  cantitatea de alimente necesare, daca serveste mancarea din farfurii de mari dimensiuni. De exemplu, consumul de paste creste cu aproximativ 80%, de inghetata cu peste 30%!

  1. Portia servita versus Portia recomandata/necesara

In momentul in care comandam o portie de mancare la restaurant, sau preparam mancarea acasa, avem tendinta sa facem confuzia intre Portia necesara/recomandata si Portia servita. Nu este nici pe departe asa! In vremurile moderne, din motive care nu au nici o legatura cu sanatatea umana ci cu factori economici si de eficienta financiara, cantitatea de mancare din farfurie este foarte mare, mult peste nevoile individuale.

Solutia este sa punem din farfuria de servire in farfuria individuala care este sanatos sa fie cea de aperitiv. In felul acesta vom reduce cantitatea de alimente consumate, satietatea aparand destul de repede, dupa primele linguri de mancare. Urmatoarele linguri sunt in automatism, trebuie sa terminam tot din farfurie, intrucat asa am fost educati “mananca tot din farfurie ca e pacat”, sau “mananca tot din farfurie ca iti moare norocul”.

  1. Foloseste unitati de masura la indemana

Este dificil pentru noi sa masuram caloriile din farfurie si de multe ori chiar portiile. Suntem indemnati sa mancam din ce in ce mai mult, iar acest lucru se intoarce impotriva noastra.

Va sugerez cateva metode de a masura usoare, la indemana;

  • Palma deschisa – putem masura cantitatea de carne (o palma deschisa Portia pentru o femeie, 2 palme cantitatea pentru un barbat)
  • Podul palmei – putem masura cantitatea de samburi – nuci, migdale, etc
  • Palma inchisa – putem masura cantitatea de fructe
  • Impartirea farfuriei in 4 cadrane, functie de obiectiv ( impartirea nutrientilor proteine, lipide, glucide, vitamine si minerale)
  1. Mesteca bolul alimentar de minim 10-15 ori

Creierul are nevoie de aproximativ 20 de minute pentru a primi informatia legata de satietate, asa ca viteza de a manca ne face sa consumam cantitati mari de alimente, mult peste necesarul individual. De multe ori mancam neatent, la televizor, cu telefonul, la film, iar acest lucru nu tine cont de necesarul de alimente depasind necesitatea individuala.

Sugestia este sa va educati sa mancati atent, sa mestecati bolul alimentar de minim 10-15 ori, acest lucru grabind satietatea si favorizand digestia.

  1. Cere o jumatate de portie la restaurant/imparte cu prietenii

Pofta este o stare emotionala, iar aceasta este satisfacuta dupa o mica cantitate din alimentul dorit. Foamea apare prin mecanisme fiziologice, hormonale si nu are legatura cu pofta. Satietatea este data de cantitatea de alimente, sau de calitatea acestora, mai précis de densitatea calorica a acestora. Densitatea calorica inseamna cantitatea de calorii raportat la volumul de alimente ingerat.

In felul acesta te poti bucura de un fel de mancare preferat, cu moderatie si fara a lua in greutate.

In nutritia moderna conteaza ce mananc, cand mananc, in ce proportie, in ce combinatie si mai apoi cat mananc. Daca mancam constient, bucurandu-ne de mancare nu avem cum sa luam in greutate. Orice regula este mai buna decat lipsa regulilor, iar mancarea trebuie sa fie gust si nutrient. Mediul obezogen in care traim este o provocare pentru fiecare, dar alegerile ne apartin. Noi alegem sanatatea sau boala, prin tot ceea ce intelegem sa facem, prin modul in care alegem sa traim. Multa sanatate va doresc!